Main Article Content

Yudho Wibowo
Fajrig Arsyelan

Abstract

This study aims to analyze the effect of marketing mix variables consisting of product (X ), price (X ), place/distribution channel (X ) and promotion (X ) on purchasing decisions (Y ) for Wardah products in Pekanbaru.


              This research was conducted at outlets that market Wardah products in Pekanbaru city with a total sample of 99 outlets studied with cluster sampling methode.


The analysis showed that the variables of the marketing mix consisting of product ( X ), price ( X ), place / distribution channels ( X ) and promotion ( X ) are partial and simultaneously have a significant influence on product purchasing decisions Wardah in Pekanbaru. The value of the correlation coefficient (R) = 0.481 which means that the dependent variable and the independent variable have a moderate relationship. The coefficient of determination amounting to 0 .231 which means that the variables of the marketing mix contributed 23.1 % to the purchase decision.

Article Details

References
Abdullah, Thamrin dan Tantri, Francis, 2013, Manajemen Pemasaran, PT. Raja Grafindo Persada, Jakarta.
Alma, Buchari, 2013, Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa, CV. Alfabeta, Bandung.
Assauri, Sofjan, 2013, Manajemen Pemasaran, PT. Raja Grafindo Persada, Jakarta.
Fahrizal, 2013, Pengaruh Strategi Bauran Pemasaran Terhadap Peningkatan Volume Penjualan Sutera Pada Losari Silk Makassar, Universitas Hasanuddin, Makassar.
Ginting, Hartimbul, F. Nembah, 2012, Manajemen Pemasaran, CV.Yrama Widya, Bandung.
Ghozali, Imam, 2011, Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 19, Badan Penerbit UNDIP, Semarang.
Juanda, Indra, 2015, Pengaruh Bauran Pemasaran Terhadap Keputusan Pembelian Produk Marina Pada PT. Tempo Scan, Tbk Cabang Padang, Jurnal Manajemen Universitas Taman Siswa, Padang.
Kotler, Philip dan Armstrong, Gary, 2008, Prinsip-Prinsip Pemasaran, Jilid 1, Edisi 12, Erlangga, Jakarta.
Kotler, Philip & Keller, Lane, Kevin, 2009, Manajemen Pemasaran, Jilid 1, Edisi 13, Erlangga, Jakarta.
Mursid, M, 2014, Manajemen Pemasaran, Edisi 1, PT. Bumi Aksara, Jakarta.
Saladin, Djaslim, 2011, Manajemen Pemasaran (Ringkasan Praktis, Teori, Aplikasi, & Tanya Jawab), CV. Agung Ilmu, Bandung.
Sugiyono, 2010, Metode Penelitian Bisnis, Alfabeta, Bandung.
Suliyanto, 2006, Metode Riset Bisnis, CV. Andi Offset, Yogyakarta.
Sunyoto, Danang, 2015, Perilaku Konsumen dan Pemasaran (Panduan Riset Sederhana Untuk Mengenali Konsumen, CAPS (Center of Academic Publishing Service), Yogyakarta.
Suparyanto, RW dan Rosad, 2015, Manajemen Pemasaran, In Media, Bogor.
Tjiptono, Fandy dan Chandra, Gregorius, 2012, Pemasaran Strategik (Mengupas Pemasaran Strategik, Branding Strategy, Customer Satisfaction, Strategi Kompetitif, Hingga e-Marketing), Edisi 2, CV. Andi Offset, Yogyakarta.
Umar, Husein, 2008, Metodologi Penelitian Untuk Skripsi dan Tesis Bisnis, PT. Gramedia Pustaka, Jakarta.
Zulfikar, Wimman, Muhamad, 2011, Analisis Pengaruh Bauran Pemasaran Terhadap Keputusan Pembelian (Studi Pada Oase Batik Pekalongan), Universitas Diponegoro, Semarang.
Wijoyo, H. (2011). Analisis Pembentukan Portofolio Antara Valuta Asing dan Saham. Jurnal Ilmu Komputer dan Bisnis, 2(2), 9292-9297.
Wijoyo, H. (2021). Increased Ability to Conduct Interviews Through Assignment Methods. International Webinar with special theme of Achieving Strategy and Inspiring in the New Normal Era.