Pengaruh Media Sosial Facebook Humas Pemerintah Terhadap Citra Positif Desa Sungai Sirihi Kecamatan Singingi

Authors

  • Ahmad Saudi Sekolah Tinggi Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Persada Bunda https://orcid.org/0000-0003-2927-3961
  • Sendy Seftianita Sekolah Tinggi Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Persada Bunda
  • A’ang Chaarnaillan Sekolah Tinggi Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Persada Bunda

DOI:

https://doi.org/10.47927/jssdm.v3i1.458

Keywords:

Social Media, Positive Image, Public Relation

Abstract

This study aims to determine the influence of the government's social media Facebook Public Relations on the positive image of Sungai Sirih Village, Singingi District. As a social media owned by government institutions, of course, it is necessary to use good social media between the parties who determine the achievement of a positive image for Sungai Sirih Village, Singingi District. The research method used in this research is quantitative research. Quantitative research method is one type of research whose specifications are systematic, well- planned and clearly structured from the beginning to the making of the research design. In this study, the author uses the SPSS for Windows Version 20 computerized system to find out the influence of the government's social media Facebook Public Relations on the positive image of Sungai Sirih Village, Singingi District. From the test results, it is known that there is a significant influence of government Public Relations Facebook social media on the positive image of Sungai Sirih Village, Singingi District, so that the better the use of government Public Relations Facebook social media, the positive image of Sungai Sirih Village, Singingi District. Therefore, the use of good and effective government PR Facebook social media is very necessary, so that with the better use of government Public Relations Facebook social media, the positive image of Sungai Sirih Village, Singingi District, is also increasing.

References

Abdillah, W., dan Jogiyanto. 2015. Partial Least Square (PLS) : Alternatif Structural Equation Modeling (SEM) dalam Penelitian Bisnis. Yogyakarta : Andi

Agusinta, Lira. 2020. Pengantar Metode Penelitian Manajemen. Surabaya: CV Jakad Media Publishing.

Akdon, Riduwan. 2011. Rumus dan Data dalam Aplikasi Statistika. Bandung : Alfabeta.

Anshori dan Iswati Sri. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif. Surabaya: Airlangga University Press.

Ardianto, Elvinaro dan Soleh Soemirat. 2011. Metodologi Penelitian untuk Public Relation. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Arikunto, S. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Arni, Muhammad. 2014. Komunikasi Organisasi. Jakarta: Bumi Aksara.

Bambang, Prasetyo dan Lina, Miftahul, Jannah. 2010. Metode Penelitian Kuantitatif: Teori dan Aplikasi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Bungin, Burhan. 2011. Penelitian Kualitatif. Jakarta: Kencana Predana Media Group.

Cangara, Hafied. 2011. Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Devito, Joseph A. 2011. Komunikasi Antar Manusia. Pamulang-Tangerang. Selatan: Karisma Publishing Group.

Firdaus dan Zamzam. 2018. Aplikasi Metodologi Penelitian. Yogyakarta: Budi Utama.

Ismail, Nurdin dan Sri Hartati. 2019. Metodologi Penelitian Sosial. Surabaya: Media Sahabat Cendekia.

Kindarto, Asdani. 2010. Efektif Blogging dengan Aplikasi Facebook. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.

Darwis, Yuliandre dan Yeni Rizal. 2015. “Pengaruh Kualitas Informasi Facebook Terhadap Pembentukan Citra Positif Pemerintah Kota Padang (Studi Pada Media Sosial Facebook Humas dan Protokol Kota Padang, September 2014 - Maret 2015)”. Journal Communication. Volume 6, Nomor 2.

Nurainun, Bangun dan Agus, Sholikhan, Yulianto. 2014. Hubungan Media Richness Terhadap User Trust Dan Persepsi Tanggung Jawab Sosial Perusahaan Dengan Sensitivitas Lingkungan Industri Sebagai Variabel Moderating (Studi Empiris Pada Mahasiswa Pasca Sarjana Akuntansi Di Jakarta). Jurnal Akuntansi/Volume XVIII, No. 01, Januari 2014: 151-165

Purbohastuti, Arum Wahyuni. 2017. “Efektivitas Media Sosial Sebagai MediaPromosi”. Jurnal Tirtayasa Ekonomika. Vol. 12, No. 212-231.

Wichitra, Yasya. 2019. Pengaruh Penggunaan Media Sosial Facebook Dan Dukungan Sosial Online Terhadap Perilaku Pemberian Asi. Junni 2019. Jurnal Studi Komunikasi Dan Media. 23 Nomor 1

Yosua, Jefri, Apriananta. 2018. Penggunaan Website Dan Media Sosial dalam Membangun Citra Positif Perguruan Tinggi. Desember 2018 Jurnal Komunikatif Vol. 7 No.2

Zarella. 2010. The Social Media Marketing Book, Jakarta: PT Serambi Ilmu Semesta Anggota IKAPI.

Amita, D., Fernalia, & Sari, R. Y. (2018). Pengaruh Relaksasi Nafas Dalam Terhadap Intensitas Nyeri Pasien Post operasi Sectio Caesaria Di rumah sakit bengkulu. Jurnal kesehatan Holistik Volume 12 no1 januari 2018,

http://ejurnalmalahayati.ac.id/index.php/ holistik/article/view/124

Daniar, Miss. 2013. Makalah Dasar-Dasar Humas. MakalahTentang Humas Dan Pr: https://missdaniar29.blogspot.com/2013/01/makalah-tentang-humas dan pr.html (30 November 2020)

Pendidikan, Dosen. 2020. Pengertian Citra Menurut Para Ahli. dosenpendidikan.co.id. https://www.dosenpendidikan.co.id/pengertian-citra/ (11 Februari 2021)

Pengertian Facebook dan Sejarah Pendirian Facebook. pengertiandefinisi.com: https://pengertiandefinisi.com/pengertian-Facebook-dan-sejarah-pendirian Facebook/ (30 November 2020).

Wijaya, Y. F., Suparno, A., & Wibowo, A. (2022). Perancangan Sistem Informasi Penjualan Tabung Oksigen Pada Toko Pan Gas Gombong Berbasis Website. INCODING: Journal of Informatics and Computer Science Engineering, 2(2), 126-134.

Siagian, A. O., & Wibowo, A. U. (2021). Pengaruh Kepemimpinan Pendidikan di Era Revolusi Digital Industri 5.0 di Masa Pandemi. Jurnal Ilmu Agama dan Pendidikan Agama Buddha, 3(2).

Widiyanti, W., & Wibowo, A. (2021). Sistem Informasi Akuntansi Penjualan dan Persediaan Barang pada Toko Dua Putri Pekanbaru. Jurnal Ilmu Komputer dan Bisnis, 12(1), 116-132.

Setyawati, E., Wibowo, A., & Riyana, E. W. (2019). Waste Management Information System based on Android. Media Aplikom, 11(2), 96-104.

Siagian, A. O., Asrini, A., & Wijoyo, H. (2022). Pengaruh Ukuran Perusahaan, Akuntansi Lingkungan, Profitabilitas, Leverage, Kebijakan Dividen, Dan Likuiditas Terhadap Nilai Perusahaan. IKRAITH-EKONOMIKA, 5(2), 67-76.

Lestariningsih, M., Goenadhi, L., Mohyi, A., Jihadi, M., Musnaini, M., Desmaryani, S., & Wijoyo, H. (2021). The Effect Of Self-Efficacy, Work Motivation On Job Satisfaction And Employee Performance: An Empirical Study On Palm Oil Company. Natural Volatiles and Essential Oils, 8(4), 10544-10559.

Cahyono, Y., Purwoko, D., Koho, I., Setiani, A., Supendi, S., Setyoko, P., ... & Wijoyo, H. (2023). The role of supply chain management practices on competitive advantage and performance of halal agroindustry SMEs. Uncertain Supply Chain Management, 11(1), 153-160.

Handayani, W., Surono, Y., & Wijoyo, H. Smes sales performance: how the role of product innovation, entrepreneurship orientation, and competitive advantage?.

Fatikha, C., Rahayu, M., & Sumiati, S. (2021). EFFECT OF ENTREPRENEURSHIP ORIENTATION AND MARKET ORIENTATION ON MARKETING PERFORMANCE THROUGH COMPETITIVE ADVANTAGE. Jurnal Aplikasi Manajemen, 19(2), 448-458.

Downloads

Published

2023-01-08